Bekijk je liever de video?
Hoewel onze cultuur erg kritisch staat tegenover Jezus, zoals beschreven in het Nieuwe Testament, worden alternatieve Jezusfiguren in de media goed onthaald.
C.S. Lewis schreef in 1942 dat er om de dertig jaar zo’n nieuwe historische Jezus wordt voorgesteld. Dat is dan een Jezus die meer in overeenstemming is met de eigentijdse cultuur, zoals bijvoorbeeld een links geëngageerde Jezus, een geheimzinnige mystieke Jezus, of - succes gegarandeerd - een Jezus die een verhouding had met Maria Magdalena...
Er wordt dan uitgegaan van de stelling dat we historisch bijna niets over Jezus’ leven weten. Om tot die conclusie te komen worden alle christelijke geschriften als verdacht en onbetrouwbaar aangemerkt. Vreemd toch, want in de begintijd werd je echt geen christen om rijk en succesvol te worden. De kans op uitsluiting, arrestatie en terechtstelling was groot. Als je er dan toch voor koos, deed je het omdat je er helemaal van overtuigd was.
Die nieuwe “historische Jezus” haalt dan de kranten en wordt ook goed verkocht, want hij is een beetje subversief, en heeft een hoog roddelpers-gehalte. Die alternatieve Jezus ontstaat door elementen uit de evangelies weg te halen. Want die bovennatuurlijke verhalen kunnen onmogelijk echt gebeurd zijn, en worden dus uitgegomd. Andere zaken worden toegevoegd, en daarvoor gaat men dan te rade bij alternatieve evangelies - dubieuze geschriften die een eeuw later zijn ontstaan, en die door geen enkele historicus au sérieux worden genomen. Net zoals we vandaag zonder moeite Dag Allemaal onderscheiden van Knack, is het bij de meeste oude teksten ook wel duidelijk welke je met een grote korrel zout moet nemen. Maar neen, Knack wordt als fake news voorgesteld, en in de complottheorie van Dag Allemaal komt eindelijk de waarheid aan het licht!